Els colors de les cultures
El món és ple de colors: el cel és blau, els arbres són verds, el desert és groc, les muntanyes són marrons, la neu és blanca... Les persones també són de colors diferents: tenen la pell blanca o negra, o del color de la xocolata amb llet. Els cabells poden ser marrons o taronges o negres o grocs. I els ulls? Hi ha ulls de mil colors: verds, negres, marrons, blaus... El món no és ni blanc
ni negre, ni rosa ni blau. Al món hi ha mil colors i milions de matisos!
Quins són els vostres colors preferits? De quins colors són les coses que us envolten?
La Laia, en Bamba, l’Evelyn i la Guo Jan ens expliquen quins són els colors de les seves coses preferides. Els voleu conèixer?
Durada: 1 hora
Espai: una aula amb espai ampli i equip de músic
Aquesta activitat s’acompanya d’una guia pedagògica per treballar amb els nens
i les nenes abans i després del taller.
La volta al món en 5 històries
Amb un conte gegant es generen cinc escenaris diferents. A mesura que van passant les pàgines coneixem cinc personatges: la Vandana, l'Ata, l'Omar, la Fabiola i la Wang Xiang-yi.
Ens presenten com viuen, com van a l’escola, on treballen les seves famílies, quins són els seus animals i la seva vegetació...
Els nens i les nenes aprenen cançons, toquen instruments musicals i altres eines de la vida quotidiana d’aquests personatges.
Durada: 1 hora
Espai: una aula amb espai ampli i equip de música
Un conte per viatjar pel món
Un viatge a tres països diferents: la Costa d’Ivori, l’Índia i el Perú. De la mà d'en Tarik, la Rajni i la Deisy aprenen com és el seu entorn, fauna, vegetació, músiques, vestimentes, transports i costums alimentàries.
Durada: 1 hora
Espai: aula àmplia amb equip de música
Aquesta activitat s’acompanya d’una carpeta amb proposta d’activitats i una guia pedagògica
És una activitat recomanada des de P3 a 2n de primària.
Danses africanes
El taller proposa un apropament a les cultures tradicionals africanes a partir els seus ritmes i músiques. Mentre es balla, la dinamitzadora explica alguns costums populars africans a partir d’històries curtes.
Durada: 1 hora
Espai: aula àmplia amb equip de música
Taller de trenes
El taller promou una aproximació a la cultura africana a partir del trenat dels cabells. Així, d’una manera lúdica, els nens i les nenes aprenen a trenar els cabells i el seu significat cultural dins l’estructura social africana.
Durada: 1 hora
Espai: aula amb ordinador i projector
Taller de màscares africanes
El taller es composa de dues parts: la primera explica l’ús i el significat de les màscares dins de les diferents cultures africanes i en la segona, a partir de l’expressió plàstica, els nens i les nenes construeixen la seva pròpia màscara africana.
Durada: 1 hora
Espai: aula amb taules i ordinador amb projector
Inclou una petita màscara realitzada per la cooperativa d’artesans dels germans Camara de la Costa d’Ivori
Àfrica en imatges
El taller vol obrir un espai per analitzar els estereotips i prejudicis que els mitjans de comunicació utilitzen per representar l’Àfrica. A partir d’un material audiovisual es contrasta la imatge desprotegida de l’Àfrica que donen els mitjans de comunicació occidental i la manera en què la població africana es representa a sí mateixa.
Durada: 1 hora
Espai: aula amb equip DVD
“Dones i sida a l’Àfrica”
A partir d’un curtmetratge realitzat per un grup de teatre africà i un joc de preguntes i respostes, es fa una aproximació a com es viu la malaltia de la sida a l’Àfrica, la problemàtica dels medicaments (patents) i el paper que juguen les dones en les societats africanes.
Durada: 1 hora
Espai: aula amb ordinador i projector
Danses àrabs
El taller proposa una aproximació a la cultura àrab a partir de la seva música i la seva dansa. Es treballa la coordinació de moviments i l’escolta activa per inserir els ritmes, sons i moviments dins de la cultura, les tradicions i els costums àrabs.
Durada: 1 hora
Espai: aula àmplia amb equip de música primària
Tatuatges de henna
El taller ofereix una aproximació a la cultura àrab mitjançant els tatuatges de henna. A partir d’un power point se n'explica l'origen, ús, formes i significats.
Durada: 1 hora
Espai: aula, pati d’escola, ordinador i projector
Aquesta activitat es recomana a partir del cicle mitjà
Cal·ligrafia àrab
El taller ofereix una introducció a la cultura àrab a partir de la seva llengua i els seus costums culturals. Els nens i les nenes aprenen a escriure el seu nom i a saludar en àrab.
D’aquesta manera es vol afavorir la coneixença d’altres formes d’escriptura i lectura com a element d’aproximació a la diversitat
cultural.
Durada: 1 hora
Espai: aula
Aquesta és una activitat recomanada a partir del cicle mitjà
Dansa Capoeira
El taller promou una aproximació a la capoeira. A partir d’una coreografia, els nens i les nenes coneixen l’origen i la història d’aquesta dansa que servia com forma d’expressió dels africans que van ser esclavitzats quan Brasil estava sota domini de Portugal.
Durada: 3 sessions d’1 hora cadascuna
Espai: una aula amb espai ampli amb equip de música
Aquesta és una activitat recomanada a partir de a cicle mitjà de primària
El secret de la Bindi
A partir d’un conte i jocs corporals, els nois i noies podran apropar-se al ioga i entendre la seva importància dins de la cultura, la filosofia i la religió de l’ Índia.
Durada: 1 hora
Espai: aula gran i aparell de música
Jocs de taula d’arreu del món
La dinàmica presenta més de 30 jocs de taula d’arreu del món, que permeten als nens i nenes apropar-se a altres cultures a partir d’uns elements comuns:
el joc, la diversió i la relació amb els altres.
Durada: 1 hora
Espai: aula amb taules
Recomanat a partir del cicle superior de primària
Músiques del món
La manera d’expressar la música és la manera de viure. A partir d’imatges i sons tradicionals i contemporanis ens apropem als costums de diferents països, com ara Colòmbia, l’Índia, Mali, Nova Zelanda i Romania. Un viatge a través de les cultures de la mà de la música.
Durada: 1 hora
Espai: aula amb ordinador i projector
Històries de vida a través del viatge
A través de la història de vida de 10 persones es reflexiona sobre la idea de viatjar per qüestionar estereotips sobre la immigració: motivacions per emigrar, avantatges de viatjar, inconvenients, fronteres, mestissatge cultural...
Durada: 1 hora
Espai: aula amb reproductor de DVD
S’inclou un DVD amb el documental i una guia pedagògica amb proposta
Il·lustrant els Drets dels Infants
El material d'aquesta activitat barreja il·lustració i drets dels infants. A partir d’una recopilació de cartells gràfics i il·lustrats sobre els Drets dels Infants de diferents parts del món, s’introdueix
la diversitat cultural i per tant, la diversitat de formes en què els drets dels infants es materialitzin. Aquests cartells són presentats per l' Evelyn, una nena peruana; la Guo, Jan, una nena xinesa; en Bamba, un noi ivorià i la Laia, una nena catalana.
El taller acaba amb la il·lustració per part dels alumnes del seu propi cartell dels
drets dels infants.
Durada: 1 hora
Espai: Aula amb ordinador i canó
Materials: per pintar (retoladors, ceres, temperes...) i una cartolina per cada 4
persones.
La cançó dels Drets dels Infants d’arreu del món
En aquest taller l’alumnat produeix la seva pròpia cançó dels Drets dels Infants d’arreu del món. El taller es divideix en tres parts. Una primera part del taller es dedica a introduir els principis bàsics dels Drets dels Infants d’arreu del món.
Una segona part on s’escriu la lletra de la cançó amb tècniques d’escriptura creativa i una tercera on es registra la cançó amb unes bases musicals.
Durada : 1 hora 30 minuts
A partir de 11 anys
Una altra forma de parlar: fem-ho amb les mans
El taller comença amb una petita introducció a la relació entre la identitat , la llengua i la cultura, per parlar de la diversitat lingüística i aproximar-nos al llenguatge de signes.
En una segona part, l’alumnat aprèn l’alfabet dactilològic i a partir de rol- playings representen converses amb presentacions, salutacions i expressions comunes.
Durada: 1 hora
Espai: aula amb ordinador i projector
A partir d’11 anys
Canals
A través de dispositius multimèdia com les fotografies, mp3 i publicacions en llocs personals a Internet els joves i les joves es converteixen en cronistes en primera persona de la seva vida quotidiana.
Aquest taller permet reflexionar sobre la diversitat cultural a Catalunya, la participació ciutadana, l'espai públic i les noves tecnologies com a instruments d'aprenentatge i socialització.
Durada: 5 hores (repartides en sessions d'una hora)
Espai: aula d'informàtica amb connexió a Internet
L’activitat s’acompanya d’un quadern amb proposta d’activitats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario